اجاره انواع تجهیزات، ابزارهای تخصصی و نظافت صنعتی

در رنت ابزار می توانید به صورت آنلاین و سریع تجهیزات مورد نظر خود را انتخاب نموده و در بازه زمانی مشخص ابزار تخصصی را اجاره نمائید.

توان دستگاه، مهم‌‌ترین پارامتر در خرید یا اجاره جاروبرقی ؟!

فهرست مطالب

اگر به فکر خرید یا اجاره جاروبرقی باشید، حتما قدرت دستگاه و توانایی آن در مکش کامل آلودگی‌ها برای شما مهم است. برای آنکه تشخیص دهید که مدل انتخابی شما از قدرت کافی برای رفع نیازهای نظافتی شما برخوردار است یا خیر، نخستین پارامتری که به آن توجه می‌کنید چیست؟ احتمالا توان دستگاه و احتمالا شنیدن این نکته که توان بالاتر جاروبرقی به معنای قوی‌تر بودن آن نیست، شما را متعجب خواهد کرد. فروشندگان جاروبرقی‌های خانگی و تجاری توان دستگاه را بعنوان مهم‌ترین پارامتر مشخص‌کننده عملکرد دستگاه معرفی می‌کنند اما واقعیت چیز دیگری است.

خرید یا اجاره جاروبرقی با توجه به تعدد مدل‌های موجود در بازار می‌تواند گیج کننده باشد. شما مدل‌ها مختلف را چگونه مقایسه کرده و اطمینان حاصل می‌کنید که پول شما صرف خرید یا اجاره جاروبرقی ناکارآمد نشده است؟ معیار واقعی عملکرد مناسب یک جارو برقی چیست؟ بحث در مورد قدرت مکش یک مکنده یا جارو برقی ممکن است کمی پیچیده باشد اما یک نکته کاملا مشخص است: توان دستگاه برابر با قدرت مکش آن نیست.

آیا توان بیشتر به معنای قدرت مکش بیشتر است؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که پاسخ سوال فوق بله است. حال آنکه واقعیت آن است که توان تنها مشخصه کننده میزان مصرف انرژی یا برق توسط دستگاه است. بعنوان مثال یک جاروبرقی 1000 واتی 1 کیلووات برق در 1 ساعت مصرف می‌کند.

بنابراین این مشخصه هیچ نکته‌ای در مورد قدرت مکش برای شما آشکار نمی‌کند. اگر می‌خواهید برق بیشتری مصرف کنید، به خرید یا اجاره جاروبرقی با توان بالاتر فکر کنید!

هنگام اجاره جاروبرقی به قدرت و سرعت مکش توجه کنید نه توان

برای ارزیابی درست عملکرد یک جاروبرقی درک دو پارامتر مهم است که توان هیچکدام از آنها نیست. این دو پارامتر مهم عبارتند از

1- قدرت مکش
2- سرعت مکش

بیایید این دو پارامتر را بصورت مجزا بررسی کنیم اما در خاطر داشته باشید که این دو با هم عمل می‌کنند. عملکرد مکش جاروبرقی بدون یکی از آنها امکان پذیر نمی‌باشد. از این مرحله به بعد برای خرید یا اجاره جاروبرقی نیازی نیست در مورد توان فکر کنید زیرا واقعا اهمیتی ندارد که موتور دستگاه چه توانی داشته باشد.
برای درک بهتر چگونگی عملکرد این دو پارامتر با هم و ایجاد قابلیت مکش برای یک جاروبرقی این تعریف ابتدایی را در نظر بگیرید:
قدرت مکش آن چیزی است که آلودگی را بر می‌دارد و سرعت مکش حجم هوایی است که حرکت کرده و آلودگی را با خود حمل می‌کند.

1- قدرت مکش

قدرت مکش معمولا به water lift یا خلأ اطلاق می‌شود. مکش در نهایت پارامتری است که به حجم مشخصی از هوا سرعت می‌دهد. هر چه قدرت مکش بالاتری داشته باشید، حجم هوای مفروض با سرعت بالاتری حرکت خواهد کرد. این حجم هوا همان سرعت مکش یا air flow است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم. در دستگاه‌های جاروبرقی صنعتی یا نیمه صنعتی دستگاه معمولا مجهز به یک نشانگر خلأ است که مکش را مشخص می‌نماید.

در مشخصه‌های فنی دستگاه قدرت مکش معمولا بر اساس میلیمتر آب بیان می‌شود. این مقیاس مشخص می‌کند که دستگاه شما ستونی از آب را تا چه ارتفاعی می‌تواند بالا ببرد. توجه به این مشخصه برای ارزیابی عملکرد دستگاه هنگام خرید یا اجاره جاروبرقی سودمند است. هر چه آلودگی شما سنگین‌تر بوده یا فاصله مکش بیشتر باشد به دستگاهی به قدرت مکش بالاتر نیاز خواهید داشت.

2- سرعت مکش

سرعت مکش حجم هوای جابجا شده در سیستم مکنده را مشخص کرده و بر حسب واحد مترمکعب در ساعت بیان می‌شود. ممکن است از واحد لیتر در ثانیه نیز برای این پارامتر استفاده شود.

سرعت مکش آن چیزی است که آلودگی را که قدرت مکش برداشته است منتقل می‌کند. می‌توان گفت سرعت مکش به نوعی تعیین کننده سرعت انجام عملیات است و در جایی که لازم است مقدار زیادی آلودگی جمع آوری شود هر چه سرعت مکش بیشتر باشد عملیات سریع‌تر انجام می‌شود. اگر خرید یا اجاره جاروبرقی برای جمع آوری گرد و غبار و ذرات ریز سبک است باید مدلی انتخاب شود که سرعت مکش بیشتری داشته باشد نه قدرت مکش بالا.

توضیحات فوق ارتباط بین دو پارامتر سرعت و قدرت مکش را در یک جاروبرقی مشخص می نماید و حال می‌توان درک کرد که چرا عملکرد نظافتی دستگاه بدون یکی از این دو پارامتر امکان پذیر نمی‌باشد.

رابطه قدرت و سرعت مکش

ارتباط بین قدرت و سرعت مکش بسیار مهم است. نکته جالب در مورد این دو پارامتر آن است که با هم یک رابطه معکوس دارند. هنگامی که قدرت مکش بالاست سرعت مکش پایین است و بالعکس. برای درک بهتر این موضوع می‌توان عملکرد جاروبرقی و هود آشپزخانه را مقایسه کرد. جاروبرقی قدرت مکش بسیار بالاتر و سرعت مکش نسبتا کمی دارد حال آنکه هود از قدرت مکش بسیار کم با سرعت مکش بالا برخوردار است.

در حقیقت نوع آلودگی و حجم آن تعیین می‌کند که هنگام خرید یا اجاره جاروبرقی باید به دنبال مدلی با قدرت مکش بالا باشید یا سرعت مکش بالا. در نهایت باید توجه داشته باشید که این دو پارامتر به دقت ساخت پمپ مکش، حجم پمپ، نحوه طراحی دستگاه و کیفیت تجهیزات جانبی همانند خرطومی و نازل‌ها مرتبط می‌باشند و با پیشرفت تکنولوژی امکان ساخت دستگاه‌های جاروبرقی تجاری، نیمه صنعتی و صنعتی با قدرت و سرعت مکش بهینه و مصرف انرژی یا به عبارت دیگر توان کم فراهم شده است.

در پایان لازم به ذکر است که اگر هنگام خرید یا اجاره جاروبرقی در مورد میزان قدرت و سرعت مکش بهینه مورد نیاز برای انجام عملیات مدنظر خود مردد هستید از کارشناسان متخصص در شرکت تولیدکننده یا ارائه کننده خدمات اجاره تجهیزات نظافتی درخواست مشاوره نمایید تا بهترین و کارآمدترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.