اجاره انواع تجهیزات، ابزارهای تخصصی و نظافت صنعتی

در رنت ابزار می توانید به صورت آنلاین و سریع تجهیزات مورد نظر خود را انتخاب نموده و در بازه زمانی مشخص ابزار تخصصی را اجاره نمائید.

راهنمای اجاره شیارزن

فهرست مطالب

در پروژه‌های الکتریکی و لوله کشی، غالبا لازم است که داکت ها و لوله بصورت توکار نصب شوند. برای انجام چنین عملیاتی خرید یا اجاره شیارزن می‌تواند بسیار سودمند باشد. این دستگاه قابل اتصال و استفاده همزمان با جاروبرقی بوده و امکان ایجاد شیارها تمیز در بتن، چوپ و گچ را برای شما فراهم می‌کند.

اجاره شیارزن دیسکی یا کاتری

شیارزن دیسکی

دستگاه شیار زن دیسکی مجهز به 2 الی 6 دیسک است که می‌توانند هر ماده‌ای را بدون زحمت برش دهند. منظور از دیسک در این دستگاه دیسک‌های الماس مجزا است که قادر به انجام هر نوع عملیات برش می‌باشند. این نوع شیار زن متداول ترین نوع شیارزن است که بصورت گسترده در عملیات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

شیارزن کاتری

این نوع شیار زن از نظر ظاهری شبیه فرز است و مجهز به یک تیغه برش است و فقط می‌تواند مواد نسبتا نرم همانند چوپ یا کچ را برش دهد. بنابراین اجاره شیار زن کاتری برای ایجاد شیار در مواد سخت همانند بتن یا سنگ مناسب نیست.

کدام شیار زن برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است؟

شیار زن های دیسکی و کاتری از لحاظ ارگونومی و مشخصات فنی متفاوت هستند. یک شیارزن دیسکی ظاهری مشابه با اره دیسکی دارد با این تفاوت که می تواند حتی بتن را برش دهد. در مقابل مدل کاتری شبیه دستگاه فرزی است که از آن می توان برای ایجاد شیار در چوپ یا گچ استفاده کرد. مدل دیسکی دستگاه قدرتمندی است که هنگام کار کردن باید با هر دو دست نگه داشته شود حال آنکه مدل کاتری دقیق تر است و می‌توان آن را تنها با یک دست نگاه داشت. بنابراین نخستین پارامتر تاثیر گذار در انتخاب و اجاره شیار زن مشخص نمودن جنس ماده‌ای است که قرار است با استفاده از دستگاه برش داده شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک شیارزن کدامند؟

هنگام اجاره شیارزن علاوه بر جنس ماده باید به پارامترهای زیر نیز توجه نمود:

عمق برش
در این ابزار امکان تنظیم عمق برش با استفاده از یک دکمه کنترل کننده وجود دارد و عمق برش می‌تواند بین 5 تا 75 میلیمتر تغییر کند.

عرض برش
این مشخصه می‌تواند با قرار دادن اسپیسر بین دیسک‌ها در مدل دیسکی یا تعویض تیغه برش و استفاده از تیغه برشی با قطر متفاوت در مدل کاتری از 10 الی 40 میلیمتر تغییر نماید.

تعداد دیسک‌ها
در صورتیکه قصد اجاره شیار زن دیسکی داشته باشید باید به این مشخصه توجه کنید. هر چه تعداد دیسک‌ها بیشتر باشد عملیات برش به صورت راحت تری انجام می شود و شیارهای شما برای مدت زمان طولانی تری باقی می‌مانند. مدل‌های 6 دیسک برای عملیات حرفه‌ای ایده آل هستند و برای کارهای روتین خانگی می‌توان از مدل‌های دارای 2 یا 4 دیسک استفاده نمود.

قطر دیسک‌ها
این مشخصه مستقیما به ظرفیت شیار زنی دستگاه مرتبط است. هر چه قطر دیسک‌ها بزرگتر باشد دستگاه قوی‌تر است، سریعتر می چرخد و البته وزن آن بیشتر است.

سیستم مکش گرد و غبار
توجه نمایید که دستگاه شیار زن گرد و غبار و ضایعات زیادی تولید می‌کند. به همین علت برخی مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل اتصال به یک جاروبرقی باشند. در این حالت باید اطمینان حاصل کرد که جاروبرقی به اندازه کافی قدرتمند است تا بتواند تمام ذرات ایجاد شده توسط دستگاه را مکش و جمع آوری نماید.

چگونه از دستگاه شیار زن استفاده کنیم؟

هنگام کار کردن با این دستگاه همانند هر نوع ابزار برش یا دریل دیگر باید به موارد زیر توجه نمود:

چه چیزی را می‌خواهید در شیارها قرار دهید: داکت‌های الکتریکی، لوله‌های اب یا فاضلاب
عمق شیار: که باید با توجه به اندازه لوله یا داکت شما انتخاب شود.
عرض شیار: که همانند عمق شیار وابسته به اندازه و ابعاد لوله یا داکت است.
مسیر لوله یا داکت: و اینکه لوله‌ها و داکت‌ها طبق چه نقشه‌ای باید در دیوار یا سایر سطوح جای گیرند.

هنگامی که تمام موارد فوق مشخص گردید، باید شیار خود را علامت گذاری کنید. این کار را به هر روشی که دوست داشته باشید می توانید انجام دهید: استفاده از گچ، خودکار، ماژیک و …. هنگام علامت گذاری محل شیارها دقت کنید زیرا کیفیت ترسیم شما بر کیفیت شیارهای شما اثر گذار خواهد بود.
اگر تنها به کمک دست و با استفاده از یک مداد، مسیر شیارها را ترسیم کنید، دست یابی به یک شیار مستقیم و صاف ممکن است دشوار باشد. و البته هدف نهایی شما از کار از اجاره شیار زن و کار با آن ایجاد شیارهای باریک و مستقیم است. برخی از مدل‌های پیشرفته شیارزن ممکن است به لیزر مجهز باشند که هنگام برش در ایجاد خطوط صاف و مستقیم به شما کمک کند که البته هزینه تهیه آنها بسیار بالاتر از مدل‌های متداول خواهد بود.

نکات مهم هنگام استفاده از شیارزن

رعایت نکات زیر موجب افزایش کارایی و ایمنی هنگام کار با دستگاه شیارزن خواهد شد.

با یک فرد مطلع یا متخصص مشورت کرده و از عدم وجود داکت‌های الکتریکی، لوله‌های حرارتی و … در دیوارها و سطوح کف که قصد شیارزنی بر روی آنها را دارید، اطمینان حاصل کنید.
همیشه از تجهیزات محافظ شخصی همانند محافظ گوش، عینک محافظ، ماسک تنفسی و دستکش استفاده کنید.
برای سهولت کار و به منظور ایجاد شیارهای عمیق (عمق 20 میلیمتر) در مواد سخت، شیارزنی را در چند مرحله انجام داده و به تدریج عمق را افزایش دهید.
به منظور جلوگیری از خطر و جراحات احتمالی کودکان و حیوانات خانگی را از محیط خارج نمایید و بخاطر داشته باشید که گرد و خاک حاصل از این عملیات می‌تواند مشکلات ریوی و آلرژی برای افراد حاضر در محیط ایجاد نماید.
اطمینان حاصل کنید که طول کابل شما به اندازه کافی است تا بدون مانع یا خطر عملیات شیارزنی را انجام دهید.
دستگاه شیارزن را محکم در دست بگیرید.
هنگام کار به دقت به خط شیار ایجاد شده توجه کنید و برای حفظ کیفیت و دقت دستگاه خود را به یک جاروبرقی متصل کنید تا مسیر واضح و عاری از گرد و غبار برای شما ایجاد شود.